Метою сучасної системи освіти є наповнення дитини знанням. Воно, як найголовніший компонент вчення, витісняє з освітньої сфери розуміння унікальності людської особистості та її високого призначення. Мета і сенс людського життя зводяться до корисності людини в конкретній економічній і політичній системі. У такій системі освіти практично немає місця духовно-етичному вихованню.
Особливо проблемним в цьому відношенні є підлітковий вік. В цей час дитина переступає з дитинства в дорослий світ. Джерелом конфліктів тут може стати відсутність стійкої системи координат – системи життєвих цінностей, яка дозволила б реально оцінювати події. Підліток починає відкидати все і сумніватися у всьому, щоб зробити свій власний унікальний вибір системи ціннісної ієрархії. При цьому розвивається здатність самостійно приймати рішення і відповідати за них, уміння намічати життєві перспективи – далекі і близькі, уміння звільнятися від ілюзій, але при цьому зберігати в своїй душі ідеали. Особлива роль в цей період належить дорослим, що знаходяться поряд з дитиною, перш за все, педагогам. Завдання педагогів в тому числі керівників гуртків – допомогти підліткові розвинути в собі кращі якості душі, які стали б надійною духовно-етичною основою.
Маючи гуртки соціально-реабілітаційного напряму «Стань творцем свого життя», «Християнська етика» та більшу можливість уділити методичній роботі, вирішила розробити ряд виховних годин для середнього та старшого шкільного віку. Які в подальшій роботі можна використовувати, як в своїй гуртковій роботі, так і в роботі інших керівників гуртків та вчителів ЗОШ.
Стисла характеристика виховних годин
Виховна година «Доброта» вводить нас у внутрішній світ запропонованих занять. «Зробити світ трохи добрішим - властиво кожному з нас», - такий висновок повинні зробити підлітки з першого заняття.
Перший крок до зміни себе – пробачити всіх. Тому наступна виховна година розкриває перед підлітком необхідність виховання в собі такої чесноти як уміння прощати.
У третій виховній годині «Де ховається щастя» педагог підводить підлітка до розуміння дійсної цінності життя, яка полягає в служінні ближньому. Проте це служіння інколи може виражатися в незвичайних формах і виявлятися, наприклад, у відмові від себе заради ближнього. Але саме в цьому людина може знайти дійсне щастя. Цьому присвячена виховна година «Щастя людське».
Виховна година «Дезертирство з життя» закріплює засвоєне підлітком розуміння дійсних цінностей життя, уміння бачити в життєвих негодах лише тимчасові труднощі і формує бажання здолати їх.
Виховна година «Віра і сучасний виклик цивілізації. Безплідний пошук сенсу життя. Суїцид» розкриває причини безплідних пошуків сенсу життя, які пов’язані з втратою ціннісних орієнтирів християнства. Оцінка самогубства в культурній традиції українців-християн. Знайти вихід з психологічної кризи (практичне завдання).
Наступний блок виховних годин присвячений родинному вихованню. «Любов у моїй сім'ї» учить підлітка поважати своїх батьків і підводить дитину до думки про те, що вона є частиною своєї сім'ї, в її силах зробити сім'ю більш міцною та «сонячною».
Виховна година «Краса відносин між дівчиною і хлопцем» - розкриває поняття «друг», «товариш», «кохання», «любов», формує усвідомлення важливості добрих якостей, вміння аналізувати стосунки та давати оцінку, вміння з’ясовувати виникнення конфліктів та знаходити шляхи їх вирішення.
Виховна година «Відносини чоловіка й жінки: сакральність і відповідальність. Подружжя. Вибір наречених і дошлюбна цнота» розкриває особливості шлюбу, його сакральний зміст, формує усвідомлення важливості й серйозності підходу до вибору супутника життя та відповідального ставлення до шлюбу.
Виховна година «Пошук найближчого», «Жіноче щастя» і «Хто в будинку господар» направлені на виховання підлітків як майбутніх сім'янинів. Виховна година «Пошук найближчого» учить бачити в обранцеві(иці) майбутнього чоловіка або дружину, батька або матір своїх дітей, звертаючи при цьому увагу, перш за все, на красу душі, а не тіла.
Виховну годину «Жіноче щастя» бажано проводити окремо для дівчаток. В цьому випадку можлива відверта розмова про цнотливість, вірність, жіночність, уміння співчувати і співпереживати як необхідних рис характеру майбутньої дружини і матері.
Виховна година «Хто в будинку господар» вводить у внутрішній світ майбутньої сім'ї підлітка, учить розуміти і берегти майбутнього(ю) чоловіка(дружину), формує бажання поступатися і зберігати мир у сім'ї.
Виховна година «Ми з майбутнього» направлена на виховання в підлітках відчуття патріотизму і пошани до історії своєї країни.
Керівник гуртків Оніпко А.В.
|